Specialområde Autisme har beskæftigelses- og uddannelsesafdelinger i Hinnerup, Randers, Tørring og Silkeborg (Gødvad).

Om tilbuddet

I Specialområde Autisme beskæftigelses- og uddannelse tilbydes der forløb efter Serviceloven (SEL) §§ 103 og 104. Der tilbydes i nogle afdelinger også særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) samt vejledning og opkvalificering forløb under Lov om aktiv beskæftigelse (LAB).

Ydelser og tilbud
  • Samvær- og aktivitetstilbud (SEL)
  • Beskyttet beskæftigelsestilbud (SEL)
  • Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU)
  • Vejledning og opkvalificering (LAB)
    • Afklaringsforløb
    • Ud af isolationen forløb
    • Virksomhedspraktik
    • Ressourceforløb
    • Mentorforløb

Målgruppe

Målgruppen er voksne og unge med autismespektrumforstyrrelser og eventuel komorbiditet. Aldersgruppen er som udgangspunkt fra 18 år. I STU er målgruppen mellem 16 – 25 år.

Fagligt fundament

I beskæftigelse og uddannelse arbejder vi ud fra Specialområde Autismes Faglige Fundament. Det betyder bl.a., at vi forstår autisme som en anderledes måde at være i og opfatte verden på. Vores forståelse af autisme er vidensbaseret, og vi stræber konstant efter at udfordre vores forståelse ud fra indefra-perspektiver fra autistiske mennesker, erfaringer fra praksis og nyeste forskningsviden.

Vores indsatser baserer sig på følgende faglige tilgange:

  • Anerkendende tilgang
  • Relationel tilgang
  • Ressourceorienteret tilgang
  • Empowerment tilgang

Det betyder også, at de metoder, som vi anvender, altid er i tråd med disse overordnede tilgange.

Hos beskæftigelse og uddannelse har vi et gennemgående fokus på, hvad der giver den enkelte arbejdsidentitet og livskvalitet samt vedvarende opmærksomhed på at understøtte, at man er primær aktør i eget liv. Det er dermed centralt, at den enkelte involveres og oplever et medansvar i forhold til selvudvikling. Der arbejdes konsekvent på at understøtte og sikre denne involvering. 

"Intet om mig uden mig"

Beskæftigelse og uddannelse målrettes hos Specialområde Autisme altid i tæt samarbejde og dialog med den enkelte. Målet kan både være at udvikle, afklare og/eller vedligeholde kompetencer og færdigheder.

Uanset hvilke konkrete mål, der er tale om tilrettelægges forløb og skema i tæt samarbejde ud fra sætningen. "Intet om mig uden mig" Dette betyder blandt andet, at den enkelte hvor muligt er med til selv at bestemme mål og indhold i tilbuddet.

Vi tilbyder

  • Fleksible individuelle forløb
  • Autismevenlige rammer
  • Meningsfulde sociale fællesskaber
  • Autismefaglige tilgange og metoder
  • Høj faglighed i medarbejdergruppen